Skip to content

Huvihariduse valdkonna seisukohad

Igas lapses peitub säde, mis vajab vaid õiget keskkonda, et süttida.
Eesti Huvikoolide Liit seisab selle eest, et igal noorel oleks turvaline ja innustav koht, kus oma annet avastada, arendada, kogeda eduelamusi ja tunda uhkust saavutuste üle.
Huviharidus ei ole vaid vaba aja sisustamine – see on investeering, mis kasvatab põlvkondi, kes hoiavad Eesti kultuuri elujõulisena ning annavad meie riigile tulevikus jõu ja tarkuse. 
Just sedasi sünnib Eesti tugevus – loovad inimesed, sidusad kogukonnad ja tulevik, mille üle võime olla uhked.

Pikaajalised valdkonna seisukohad, mida vajab huviharidus arenguks.

Huvihariduse katusorganisatsioonid seisavad valdkonna eest eri viisidel ja eri piirkondades - sellesse dokumenti koondatud seisukohad aitavad sõnumeid ja tegevusi sünkroniseerida, et suurema tõenäosusega soovitud eesmärke saavutada

Kokkulepped partneritega:

lisaks sellele, et dokumendis on kirjas valdkonna sisesed kokkulepped, arutati neid protsessi käigus ka peamiste partneritega ning see annab loodetavasti hea aluse edasiseks koostööks valdkonna arendamisel.

Koosloomeliselt loodud

Selle dokumendi tegemise käigus arutati sisuliselt läbi kõigi huvihariduse valdkondade ja olulisemate koostööpartnerite vahel huvihariduse mured, lahendused ja visioonid. Loodame, et see annab hea aluse järgmise 10 aasta koostööks. Dokumenti loodi peamiselt huvihariduse katusorganisatsioonidega ja vastu võetud kõigi osalenud organisatsioonide üldkoosolekute hääletusega.

MIS ON HUVIHARIDUS?

TAGAB EESTI KULTUURI ELUJÕULISUSE

Huviharidus hoiab ja arendab eestci kultuuri ja keelt. Kujundab eestlaste kultuuriteadlikkust ja tagab loovisikute järelkasvu, kes viivad edasi eesti muusikat, kunsti, käsitööd, tantsu, teatrit ja filmi ning tutvustavad neid maailmas. Loob kõigis Eesti piirkondades mitmekülgset kultuurielu.

VALMISTAB ETTE EESTI MAJANDUSELE NUTIKAT TÖÖJÕUDU

Huviharidus loob elukaareüleseid võimalusi avastada karjääriteid Eesti olulistesse majandusvaldkondadesse. Kujundab noorte seas loodusteaduslikku maailmavaadet ning on inseneride kasvulavaks.

VÕIMALDAB EESTI NOORTEL ANDEID ARENDADA

VÕIMALDAB EESTI NOORTEL ANDEID ARENDADA

Huviharidus võimaldab avardada silmaringi, kujundada isiksust, väärtustada ennast, teisi ja keskkonda, olla ennastjuhtiv, väljendav ja loov. Huviharidus täiendab ja toetab formaalhariduse omandamist.

TUGEVDAB EESTI KOGUKONDADE SIDUSUST

Huviharidus tugevdab kogukondi, luues kohalikke sidemeid muuhulgas eri emakeelega inimeste ja eri põlvkondade vahel. Huvihariduses tegutsemine hoiab ning toetab nii laste, täiskasvanute kui eakate vaimset tervist.

EESMÄRGID
JA
SEISUKOHAD

  • Riiklike dokumentidega (sh seadustega) on kokku lepitud ja defineeritud huvihariduse valdkond.
    EESMÄRK 1
  • Huvihariduse korraldus ja rahastus toimib ühtsetel alustel, otsused on andmepõhised ja läbipaistvad.
    EESMÄRK 2
  • Huviharidust pakuvad kvalifitseeritud ja motiveeritud juhid, õpetajad ja juhendajad, kellele on tagatud sobivad töötingimused.
    EESMÄRK 3
  • Huvihariduses omandatu on noore õpiteekonna loomulik osa, mida arvestatakse formaalhariduses ja tööturul.
    EESMÄRK 4
  • Huvihariduse valdkond ning selle töötajad on ühiskonnas väärtustatud.
    EESMÄRK 5

Miks peaks huvihariduse katusorganisatsioon tegema huvikaitset?

Huvikaitse on tegevus, mille eesmärk on esindada ja edendada huvihariduse valdkonna huve ühiskonnas, poliitikas ja otsustusprotsessides. See aitab tagada, et huviharidus – kui formaalharidust täiendav ja mitmekesistav haridusvaldkond – oleks nähtav, väärtustatud ja toetatud.

Huvikaitse kaudu tõstetakse esile iga noore potentsiaali arendamise olulisus, seistakse kvaliteetse ja kättesaadava huvihariduse eest ning kujundatakse arusaama, et huviharidus ei ole pelgalt vaba aja sisustamine, vaid oluline osa elukestvast õppest. Katusorganisatsioonide roll huvikaitses on koondada valdkonna hääl, esindada seda otsustajate ees ning toetada süsteemset ja jätkusuutlikku arengut.

HUVIHARIDUSE VISIOON 2035
Huvihariduse korraldus Eestis võimaldab igal noorel oma huvisid avastada ning igal inimesel oma huvialal kogeda edu, positiivseid õpikogemusi ja seotust kogukonnaga. Huviharidus tagab Eesti kultuuri elujõulisuse ning oluliste majandusharude jätkusuutlikkuse.

Huvihariduse katusorganisatsioonid HTM ministriga 2025

Eesti Huvikoolide liidul roll valdkonna esindamisel ja arendamisel:

  1. Esindame valdkonna huve otsustajate ees – tagame, et huvihariduse vajadused ja eripärad jõuavad poliitikakujundajateni ning rahastajate lauale.

  2. Tõstame huvihariduse nähtavust ja väärtust ühiskonnas – aitame kujundada arusaama, et huviharidus on oluline osa noorte arengust, mitte pelgalt vaba aja sisustamine.

  3. Kaitseme ja edendame valdkonna kvaliteeti ja jätkusuutlikkust – seisame selle eest, et huvihariduse pakkujatel oleksid vajalikud ressursid, pädevad juhendajad ja toetav keskkond.

  4. Koondame ja edastame valdkonna hääl – kogume liikmetelt sisendit ja edastades seda ühtse, mõjusa sõnumina, mis suurendab mõju ja usaldusväärsust.

  5. Reageerime muutustele ja kriisidele – oleme valmis kaitsma huvihariduse huve näiteks eelarvekärbete, seadusemuudatuste või muude väljakutsete korral.

Eesti Huvikoolide Liidu huvikaitse väljakutsed huvikaitses:

  • 1. Ühiskondlik tasand:

    • Huviharidus ei pruugi olla otsustajate silmis sama oluline kui üldharidus, mistõttu jäävad selle rahastamine ja areng sageli tahaplaanile.
    • Puudub selge arusaam huvihariduse mõjust noorte arengule ja ühiskonnale laiemalt.

  • 2. Õiguslik tasand:

    • Seadusandlus ei pruugi arvestada huvihariduse eripäradega (nt töölepingud, ruumide kasutus, juhendajate kvalifikatsiooninõuded).
    • Muutuvad regulatsioonid võivad tekitada segadust ja lisakoormust.

  • 3. Rahastus:

    • Toetused võivad olla projektipõhised, lühiajalised või ebapiisavad, mis raskendab pikaajalist planeerimist ja kvaliteedi hoidmist.
    • Kohalikud omavalitsused võivad erinevalt tõlgendada ja rakendada huvihariduse rahastamise põhimõtteid.

  • 4. Statistika:

    • Huvihariduse mõju on sageli kvalitatiivne ja pikaajaline, mistõttu on seda keeruline kvantitatiivselt tõestada.
    • Puudulik statistika ja uuringud raskendavad huvikaitse argumentide esitamist.

  • 5. Kommunikatsioon:

    • Huvihariduse väärtustamine vajab järjepidevat ja professionaalset kommunikatsiooni.
    • Avalikkuse ja meedia huvi võib olla madal, mistõttu võivad jääda olulised sõnumid tähelepanuta.

  • 6. Valdkonna eripära:

    • Erinevad huvialad (muusika, kunst, sport, teadus jne) tegutsevad küll erinevalt, aga tehakse koostööd ühise eesmärgi nimel.
    • Esindame erinevaid valdkondi ja püüame seda teha kõiki osapooli võrdselt kaasates.